tisdag 14 augusti 2012

Den apan ha hockeyrumpa

Vi var på Parken Zoo igår. Jag hade hört att det skulle vara bra, men oj vad bra det var.  Här var det inte någon gammal djärv som låg som en pälstrasa i ett hörn som på Skansen. Det var apor och jättesorkar, getter och minigrisar, flamingos och pantrar. Och alla rörde sig, och ingen låg i något hörn och sov. Och man fick klappa. I alla fall getterna och fåren.

Sen fanns det en lekpark med en jättehoppkudde och korv och äppledryck och en fin mjukisapa som fick följa med hem.

Signe var överlycklig. Inte ens när hon ramlade på hoppkudden och egentligen var rejält trött, eftersom det var för mycket spännande för att kunna sova, bröt hon ihop, istället skrattade hon och fortsatte hoppa sig svettig.

 Signe klappade fint och försiktigt, men jag fick påminna om att inte springa fram till djuren utan gå försiktigt. Då har hon en så rolig gångstil, med lätt böjda knän och brett mellan fötterna.

Låtsasmata geten.

 Den apan ha hockeyrumpa. Och ja det hade den kanske. En sorts babianapa som hette Drillo vars rumpa var både röd och blå. Spännande.

Jättehoppkudde.

Idag har vi fint väder. Runt 20-22 grader i skuggan, mest blå himmel och lite vind. Perfekt väder för att skrämma bort myggen också. När vår semestervecka är det någon som kommer se ut som en liten prickig korv. Här har varit rejält med myggor. Ibland vill man inte ens vara ute. Till och med jag har fått mitt livs första myggbett och nummer tre, fyra och fem också.

Lusen sover middag och jag har joggat. I värmen. När hon vaknar åker vi till Hjälmaresund och badar. Eller Signe badar, mormorn står i vattnet och plaskar med henne och jag och morfarn tittar på. Det är ju kallt i vattnet ju...

Inga kommentarer: