lördag 27 november 2010

mer vaccin till folket

Igår fyllde Signe tre månader och det var dags för vaccinet. Två sprutor, en i varje lår. Den första resulterade i lite gnäll, den andra i illtjut. Men det är ju skönt att för en gång skull veta varför hon skriker. Inte för att jag tycker att hon ska ha ont, men det är ju verkligen övergående. Biverkningar av vaccinationen kan vara sådant som trötthet, snuttighet, gnällighet och skrik. Låter som Signe i vanliga fall. Feber får vissa barn, så vi hade köpt hem flytande alvedon. Signe fick ingen feber, blev inte gnälligare eller skrikigare. Möjligen något tröttare, vilket bara var skönt.

Vägning och mätning blev det också. 6070 gram fördelade på 61 cm med ett huvudmått på 39. Hon har alltså dubblat födelsevikten nu. Det känns.

Sen var vi på återträff med föräldrautbildningen på Södra BB. Fem små bebisar fick vi träffa. Signe var äldst, de andra var mellan 8 och 10 veckor. Jag är så glad att jag har min vanliga mamma-grupp där allt inte bara är rosa lull-lull. Bland mammorna på föräldrautbildningen var det största problemet att det hade blivit "lite tråkigt" de första veckorna för att bebisen bara sov och att "man bara satt och läste någon tidning eller tittade på tv". Åh, herre Gud!!! Jag stod upp med Signe nästan hela träffen. Alla andra bebisar satt knäpptysta i sina föräldrars knän och var nöjda och glada. Inget vaggande och inget gungade där inte.

Därefter åkte vi hem och Signe skrek hela tunnelbaneresan. Häpp!

På kvällen kom världens bästa Maria och lagade mat till mig när Daniel var borta och jobbade. Hon hade Signe i babybjörnen och jag fick bara sitta. Sitta!

1 kommentar:

Daniel sa...

Man kan lugnt konstatera att det är jag som har fått alla biverkningar av vaccinet. Förutom feber då kanske.