söndag 13 mars 2011

vad gjorde jag förut?

Idag var det min tur att ha lite egentid. Det slutade väl, men började som en mindre katastrof. Daniel var ju glad som en hundvalp igår när han skulle åka snowboard hela dagen. Själv kände jag att jag inte kunde uppbåda samma entusiasm inför något. Jo, det skulle möjligen vara just en hundvalp då, men en sådan går ju inte bara att skaffa över dagen. Så jag kände mig lite deppig. Vad gjorde jag förut? Vad tycker jag om? Vilka ville jag hänga med? Vad får mig att studsa upp och ner som en gummiboll?

Känns som det var ett år sedan jag sist ställde mig de där frågorna. Först var jag ju gravid och trött, illamående, foglossnad och tjock. Sen blev jag Signes mamma. Det är ju helt fantastiskt att vara Signes mamma. Bästa grejen. Men jag vet liksom inte riktigt vad jag ska göra när jag plötsligt inte ska vara bara mamma. Vem är Anna, liksom. Går igenom någon sorts identitetskris och känner mig som en vilsen tonåring. Tillslut kom jag på att Anna tycker om att läsa tidning i lugn och ro och äta goda saker samtidigt. Så det blev ett litet cafébesök. Det var riktigt mysigt. Satt i säkert en och en halv timma. Tills en man kom och frågade om jag var färdig. Färdig?! Bah, här ser du en sliten småbarnsmor som inte har fått fika i lugn och ro på ett halvår. STÖR EJ!

Kände mig lite vilsen utan barnvagnen också. Höll på att gå i barnvagnssvängen när jag var på väg hem från Björkhagen trots att det är en totalt onödig omväg om man inte har just en barnvagn med sig.

Daniel och Signe hängde i kyrkan bland tanterna och åt lunch båda två. Tanterna är så söta och frågade efter mig när jag inte var med. Och alla tanterna avgudar Signe. Så klart!

När jag kom hem var Signe en gosunge och kramades och borrade in sig vid min hals. Sen ammade hon sig till söms och vi låg i sängen i 40 minuter. Kvalitetstid!

Mammas mystjej och...

... pappas gitarrtjejer

Inga kommentarer: