fredag 15 april 2011

sovgos

Det här med sömn skulle jag kunna skriva länge och utförligt om, sömn är det jag tänker mest på nu förtiden. Min egen och Signes. De senaste nätterna har varit helt ok, men de två första veckornas nätter av den här förkylningen. OMG. Jag säger ingenting mer så har jag ingenting sagt.

Men nu till det roliga. Lillungen har sovit som en kung igår och idag. För att ni ska förstå hur stort det är så ska jag berätta hur det har sett ut de senaste 4 månaderna. Dagtid har hon sovit fyra stycken 30 minuterspass. Ibland har ett av dessa pass varat 60 minuter, men det har varit undantagsfall. Majoriteten av dessa trettiominuterspass har sovits i bärsjalen. Det har varit ett evigt bärande. Då och då har vagnen fungerat, men bara trettio minuter, tro inget annat och bara vissa dagar. Sammanlagt har det alltså blivit 2 timmar sömn, ibland 2,5 under dagtid.

Hur har hon då sovit igår och idag undrar ni. Jo. Igår sov hon först 70 minuter i bärsjalen! Nästa pass sov hon först 30 minuter i bärsjalen, vaknade till och ville komma upp och amma. Ammade sig sedan till söms och sov ytterligare 70 minuter. Sen kom Daniel hem och bar henne i nya gryma ErgoBabyn i skogen så att hon sov ytterligare 50 minuter. Lite enkel matematik. 70+30+70+50=220 minuter. Det vill säga 3 timmar och 40 minuter. Mammas lillunge är bäst!

Idag tog Daniel ut henne på en "liten" morgonpromenad i Ergon. Jag trodde jag skulle få sova kanske 30 minuter. Men döm min förvåning när jag vaknar efter 1,5 timma och de fortfarande är ute i Nackareservatet och jag hinner duscha. Sovtid på Signe 1 timma och 50 minuter.

Ok, inte världens intressantaste läsning. Men jag vill skriv ner att det har hänt så att jag inte glömmer bort det för det är rätt mysigt. Och piggaste, gladaste bäbisen är det också. Tror hon är så nöjd över att hon kan åla och andra grymma grejer, eller så njuter hon bara av våren. Vem gör inte det?

Så här mysigt kan man också ha det:



Inga kommentarer: