söndag 30 juni 2013

v 30

Torsdagar byter vi ju vecka. Därför är det något magiskt med torsdagar. Då vet man att den här snigeltiden trots allt går framåt. För man måste ju ändå konstatera, det är sjukt lång tid som man är gravid. 9 jävla månader. Jag tycker också att det är lite märkligt det här med den mänskliga graviditeten. Andra djur typ hundar och katter och hästar har ju kortare eller kanske något längre graviditeter, jag är inte expert, men i alla fall, typ lika, och deras ungar skuttar typ upp och står på sina egna ben minuten efter de föds. Men nej, människoungar de ska bäras och bäras och bäras i ett år ungefär. De är liksom så ofärdiga. Så man undrar ju vad de pysslar med där inne i 9 månader. Om de ändå ska vara så himla ofärdiga tycker jag vi skulle kunna säga att 6 månader är mer lagom i tid. Då är i alla fall jag färdig.

Vad innebär vecka 30 då mer än att det är 10 veckor kvar. Bäbisen väger 1600 gram. Sjukt mycket. Det finns fortfarande plats för kullerbyttor, jo men visst, och hjärnan växer och veckar ihop sig.

Enligt min gravidapp är det 73 dagar kvar till beräknad födsel. Föds Bäril lika tidigt som Signe är det bara 57 dagar kvar. Det låter faktiskt lite. Men om Bäril däremot bestämmer sig för att ligga kvar länga och gotta sig så kan det vara uppåt 89 dagar kvar. Det känns ju mindre kul. Jag tror inte att Bäril blir ett augustibarn, då måste han komma minst 12 dagar för tidigt, men jag tror/hoppas/ber/vill att det i alla fall ska bli under första veckan av september. Jag tror att första september är ett bra datum att föda på. Kan vi bestämma det, ok?








3 kommentarer:

Malin sa...

Jag tror Måns kommer den 9/9! Det är en känsla bara. Är överlag ganska övertygad om att han kommer att komma före utsatt tid. Så mycket som han sparkar verkar han vilja bryta sig ut redan nu ;)

Ingrid sa...

Mormor längtar också efter Bäril :-)

Anna sa...

Malin: Ja, men det blir perfekt om Måns kommer lite tidigare, 9/9 låter som ett bra datum och så kommer Bäril den 1a. Deal! Då kan de ha kalas tillsammans sen när de blir lite större. Och när de fyller 30!