lördag 4 januari 2014

2013 - april och maj

April

I april var det fortfarande vinter. Kanske var det därför vi byggde barkbåtar inomhus som fick segel av washitejp för att sedan sjösättas i badbaljan i köket. Bra pyssel var det i vilket fall som helst.


Det blev mycket pyssel. Jag har mer och mer insett att jag oftast tycker det är roligare att pyssla, baka och fixa tillsammans med Signe än att ägna mig åt fri fantasilek, även om det kan vara kul det också, men till en viss gräns. När man varit Pippis kompis Annika, tjuven, Pettsson, Kungen, Drottningen eller den nya favoriten Tomtefar 10.000 gånger är det liiiite tjatigt.

 Toarullspyssel med färg, lim och glitterstenar.

 En dag hittade Signe alla bäbisbilder. Det var spännande.

När jag ser de här bilderna från de första månaderna av 2013, blir det så tydligt vad mycket som hänt under det här året. Hon har växt så mycket. Håret har växt. Hon har blivit tre år. Storasyster. Börjat på storbarnsavdelning på förskolan. Men allra mest, hon har gått från att vara barn som på den här bilden nedan till att vara tjej. Nu är vi mitt inne i prinsesstiden. Det började så smått i somras då det var viktigt att ha tights, och nu är det helst strumpbyxor som gäller och klänning och kjol och håret uppsatt och ibland när hon dansar vickar hon på höfterna så att jag för en sekund ser en femtonårig Signe framför mig. Tur att den största prinsessförebilden är coola kurrekurreduttprinsessan Pippi. 

Signe-barnet i fina rävtröjan och mjukisar. 
Mjukisar blir hon så kränkt av om man försöker sätta på henne nu.

Vi gick in i en lite lugnare fas med graviditeten. Jag försökte att inte oroa mig. Försöker njuta. Men känner mig redan trött och tung. Känner av foglossningen.

 Finn någon gång runt vecka 20.

En dag när det äntligen kändes som om det fanns hopp om vår också detta år gick jag och Signe till Sicklasjön och lekte med Nils och Maria. Det var en väldigt fin dag.


Vi spanade på fåglarna.

  Det var tom möjligt att ta av sig jackan.

 Somliga var söta som socker.

 Nils och Signe.

 Jag tror det var första gången de här två lekte ordentligt med varandra. Det skiljer 1,5 år och det märks ju väldigt mkt i början, men glappet minskar.

 Vårhopp!

Men fortfarande ligger isen.

 Maj

Det blev väl ingen riktig vår år 2013 utan någon gång i maj slog det plötsligt över till sommar. Det kan man se på första bilden där det är mössa på som gäller. Jämför det med månadens sista då det är trädgårdspicknickmiddag med bara ben. Maj månad har också något sorts trädgårdstema. Första bilden är från På spåret som sysslar med ngn sorts stadsodling nedanför Skanstull. Senare i maj flyttar vi och får vår egen fantastiska trädgård.
 
Bokstavligt på spåret.

Sen åkte vi till Västtorp för lite vårbruk. Vi satte grönsaker och grävde i landet och hade det mysigt.

 Signe var coolare än alla oss andra tillsammans.

Hon njöt av att det äntligen gick att sitta ute och spenderade en del tid läsandes bok mitt upp och ner på gräsmattan.

Daniel åkte till London några dagar med Henrik och skickade bilder med Signes tvättbjörn som hade fått följa med.

 Jag och Signe passade på att äta glass efter dagis fast det inte var fredag. När katten är borta äter råttorna glass som det ju heter.

När Daniel kom hem hade han köpt med sig härlig Londonlera.

Vi började flyttpacka och var vad än morfar Thomas säger ute i mkt god tid och hade en mkt välorganiserad flytt.

Signe slog på stort och kom hem från dagis med livets första inbakade fläta. Den fick man inte ta ur utan den sov hon sedan i.

Den här fantastiska outfiten var en annan majfavorit.

 Sen flyttade vi äntligen. Tillbaka till rötterna. Jag måste tänka mig för varje gång jag ska säga min adress så jag inte säger barndomens husnummer och äntligen kan jag mitt eget postnummer igen. Yay! Vi blev med trädgård och det blev som sagt var sommar. Signe vattnade gräsmattan och vi röjde lite bland buskar och vildvuxna rosor, men mest njöt vi. Flytten var det bästa som hände under graviditeten, den gav mig annat fokus än oron. Trädgårdspillet var lycka trots värkande fogar.

 Trädgårdsunge!

 En dag hade vi picknick med veggopuckar och korv. Picknick blev det för att vi inte hade några trädgårdsmöbler. Det kom en katt som ville smaka. Den fick nöja sig med vatten. Jag fick bildbevis på att jag och Bäril/Finn hade en hållning som en påse nötter.

 Det var maj det. Skulle nog säga att det var min bästa månad som gravid. Hyfsad kontroll på oron. Mycket att glädjas åt.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Så många härliga bilder! På sista är du och Signe så lika :)