söndag 5 januari 2014

2013 - juni

Juni

Juni var en ganska intensiv månad. Vi hade precis flyttat och mina gravidhormoner hetsade mig nog lite att komma i ordning så fort som möjligt. Tack vara fin hjälp på själva flyttdagen där i maj och rätt så mkt slit när Signe gått och lagt sig på kvällarna var vi uppackade och klara på bara någon vecka. Stringhyllorna var väl svårast att veta var de skulle vara. Dessutom ger stringhylleuppsättning mig ångest. Blir stressad av all borrning, av att det kan bli snett, fel och en massa fula hål i väggen. Dock skötte Daniel detta bra, så jag slapp vara med.

 Månaden inleddes med Amandas möhippa. Här champangeprovning med krabbhatt och tigermask. Det innehöll också skytte, frisyrquiz, tårta och pandafiering. Jag avvek innan middagen, då min gravidkropp fått nog.

När Daniel satte upp stringhyllor eller var bortrest på konfaläger gick jag och Signe på ängen och plockade sommarbuketter som vi satte i köksfönstret.

 Daniel och Signe som kunde röra sig smidigt ägnade sig åt detta. Eller smidigt och smidigt, men här ser ju Daniel faktiskt rätt vig ut.

Signe försökte sig på det där med springcykeln men här har hon inte knäckt balanskoden än och vågar inte riktigt sätta sig på sadeln utan promenerade bara runt med cykeln mellan benen. I juli lossnade det och hon cyklade snabbare än vinden.

En dag passade vi Leeloo och bjöd henne på våfflor.

 Signe blev svartsjuk när jag, Bäril och Leeloo gosade i soffan, men Leeloo  å andra sidan höll viss distans när jag försökte få Signe att acceptera att vi kunde gosa allihopa.

 Signe fick en fin ny vän, Ilon, som bor i vår radhuslänga och också är tre år. Här gungar de i båtparken, eller kattbajsparken som man också skulle kunna kalla den. Jag med min gravidoro tvingade alla som hade lekt i den parken att tvätta händerna mkt noga eftersom gravida ska vara försiktiga med det där med kattlådor och det här är som en jättekattlåda.

Vi flyttade in i skönstaholm lagom till barnens dag. Det fanns inte när jag var liten. Men det var fint ordnat med hoppborg på rundeln, ponnyridning nedanför pulkabacken. Fiskdamm, spelning med Låt och leklaget, popcorn och ansiktsmålning.

 Alldeles vild i hoppborgen.

 Största allvaret på hästryggen.

Vackraste.

Sen blev man en trött katt.

 En dag kom tant Amanda och Signe fick sommarens snyggaste tatuering. 
Gissa om hon visade den många gånger på förskolan.

När Daniel var i Italien med jobbet tog jag ut en ledig dag mitt i veckan och Signe och jag gick till Skansen och red på trädjur. Vi tittade också på riktiga djur men trädjuren var minst lika bra.

 Signe ritade pappa Daniel i Italien och det orange sträcket är Arlanda.

 Vi hängde på västtorp och Signe blev sjuk och fick feber och vi sov som krattor.

 Men det var fint på västtorp.  Sommar och grönt och vi njöt trots att Daniel inte var med.

Finn och magen ungefär i vecka 30.

Sen fortsatte vi hänge i trädgården. Jag planterade i krukor eftersom jag tyckte att det var en lagom nybörjarnivå. Pelargonerna var mäktiga men lavendeln dog snabbt. Vi fortsatte rensa bland allt det vildvuxna men njöt också av att se att plötsligt kom det fina blommor där vi minst anade det. Vi klippte gräsmattan och vattnade och satt på bänken på hörnet.

 Och vi vattnade och vattnade och vattnade.

 Mormor kom och kramades i trädgården.

 Och morfar lekte farligt (eh?) lejon.

 Och kramades lite han också.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Ja det var tider det. Med grönska och sommar både på Västtorp och i Skönstaholm.