torsdag 28 oktober 2010

Frågor och svar

Hittade en sån här frågegrej på en annan blogg, och eftersom Signe sover som en stock!!! passar jag på.
 
Vad heter ditt barn?
Kärt barn - många namn. Signe Liv Märta Lo

När var du beräknad att föda?
11 september

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, hon hade den goda smaken att komma tidigt. Den 26 aug, 16 dagar före bf.

Hur stor var barnet vid födseln?
48 cm lång och 2830 gram tung

Hur lång tid tog förlossningen?
Vattnet gick halv sex på morgonen, runt tre på eftermiddagen hade värkarna kommit igång, vid sextiden kom vi till Södra BB och 21.40 var hon född. 
Tog du någon smärtlindring?
Ja, började med TENS här hemma, men blev orolig för då kände jag inga sparkar från Brödil, så slutade ganska snabbt. På förlossningen höll barnmorskan nästan på att lura på mig sterila kvaddlar, men jag backade ur i sista sekund. Sen blev det lustgas för hela slanten. Hjälpte inte så mycket mot smärtan, men var något att hålla fast i. Hade ont i näsan i flera dagar för att jag hade tryckt lustgasmasken så hårt mot den

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja!

Tog ni reda på könet?
Nej
 
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Ja, tre namn, men så la vi till Liv när hon kom ut. 

Hade du en svår graviditet?
Varken svår eller lätt. Jobbigt med foglossningen, orörligheten och oron. Men fantastiskt fint med magen och skönt att inte svullna upp så mycket.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Ja, men är inte alls sugen på att vara gravid igen på rätt länge
 
Har du fått några bristningar?
Ja, lila tigerränder.
 
Var du nervös inför förlossningen?
Jo, klart jag var. Men när väl vattnet gick blev jag lugn.

Hade du några cravings?
Första cravingen var varmkorv, sen var jag rätt sugen på surt godis under en kort period. Värsta cravingen var nog deg. Eller alltså inte degdeg, utan allt som var gjort av deg. Och helst utan fibrer. Alltså rostbröd, bullar, muffins osv.

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Lycka. Overklighetskänslor. Oro.
 
Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
I vecka fyra eller fem.

Hur mycket gick du upp i vikt?
Ungefär 12 kg.

Hur länge ammade du?
Har inte ammat klart och har ingen riktig plan än, men så länge som det känns bra för mig och Signe.

Vad äter barnet helst?
Ammar bara så hon har inget att jämföra med. Men hon är inte överförtjust i d-dropparna.
 
Vem är barnet mest lik?
Svårt att se. Varken jag eller Daniel har sådana där feta hamsterkinder. Hon har Daniels fina mörkblå ögon.

Vad är det bästa med att ha barn?
Kärleken.

Vad är det sämsta med att ha barn?.
Oron.
 
Är ditt barn döpt?
Inte än, men hon ska döpas. Hur skulle det se ut annars. Ett odöpt prästbarn...
 
Hur gammal är barnet nu?
2 månader och 2 dagar

2 kommentarer:

Amanda sa...

Alltså, ordet "plussa". Jag tycker varkligen att det är ett hemskt ord.

Anna sa...

Haha, ja, jag tittar bara med dyslexiögonen så blir jag inte så störd... :)