söndag 24 oktober 2010

Släktträd och livsväv

När jag konfirmerades fick jag ett album av min farmor. Där finns bilder på min släkt på pappas sida. Från min farmors mormor Anna Johansson och fram till min pappa. Sen finn många tomma sidor som farmor hade tänkt att jag skulle fylla med egna bilder. I mitt huvud finns där redan massa bilder, i teorin alltså, i praktiken är jag en ganska opysslig person.


Innan Signe föddes fanns jag i stammen på mitt släktträd, nu har jag flyttat upp tillsammans med Daniel till de första grenarna, hela Daniels släkt finns plötsligt i mitt träd, som inte längre är mitt utan Signes. Signes släktträd med hälften Sverige hälften Tyskland och med rötterna här och nu. Alla relationer blev så tydliga när jag fick Signe. Grenarna som bär livet, både långt tillbaka i tiden och nu. Armarna som bär livet. Det lilla livet. Signe. Mina armar. Daniels armar. Armarna som burit oss. Signes farmor och farfar. Signes mormor och morfar. Deras föräldrar. Grenar i livets träd. Andra grenar som vi ympat in i trädet. Vänner som växer nära och in i oss. Som vi delar livsväv med. Relationerna. Relationen. Gudsrelationen.

 Signes farfar

Signes farmor

 Signes mormor

 Signes morfar

Inga kommentarer: