lördag 15 januari 2011

Återblick

Jag började med ett återblicksinlägg för någon vecka sedan men hann aldrig klart. Nu ska jag försöka slutföra. I alla fall första delen. Brödil-delen.

Januari
Vi firade nyår i ett snöigt Berlin och hälsade på Daniels mamma och pappa.



När vi kom hem tog jag ett graviditetstest. Två streck innebar en liten, liten Brödilräka, illamående, lycka och oro.



Sen fortsatte januari med spännande grejer. Prästvigning och jag började nya jobbet. Ont i magen och ultraljud som först inte visade något alls och sedan tre långa dagar senare ett litet pickande hjärta.

Februari

I februari fortsätter istiden. Daniel åker snowboard i Hammarbybacken och jag är omåttligt sugen på deg. Magen börjar synas så smått, i alla fall när jag är på Yasuragi med Malin och äter ett kilo blodgrape. Vi passerar vecka 12 och det börjar kännas lite lugnare och mycket verkligare. Jag läser miljoner gravidtidningar, böcker och bloggar och längtar ihjäl mig.

Mars
Eftersom jag inte kan sluta oroa mig bekostar vi en privat ultraljudsundersökning. Där inne ligger Brödil och sprattlar och har det hur bra som helst. Vi får en bild.


Vi berättar för släkt och vänner som inte redan vet om Brödil och jag längtar efter en större mage. Brödil får sina första byxor från tradera och jag köper gravidjeans.

Så här ser magen ut i början på mars. Jag är mycket stolt.


April
Jag är på konfirmationsläger en vecka och äter hur mycket som helst när jag kommer hem har jag verkligen en gravidmage. Jag Och Daniel och Brödil går på Skansen och tittar på årsgamla Björnungar och äter världens dyraste våfflor.


Maj
Brödil blir allt livligare. Jag får svårare och svårare att gå. Foglossning och ont i ryggen. Vi lånar Leeloo en helg och hon hälsar på kusin Brödil. Leeloo vet precis hur en helg bäst avnjuts. I soffan.


Juni
Jag har min första betalda semester någonsin. Yey! Vi åker tåg till Tyskland och får tack vare Brödil sova i lyxkupé trots att vi bara betalt för skokartong. Vi hälsar på hos Daniels mamma, pappa och Brödils blivande fastrar. De tyska tågen är varma och jag har fått låna fina gravidvänliga kläder av bästa Amanda.


Tigern Harry får återse sitt Berlin och Gedächtniskirshe där vi köpte honom ett år tidigare. Jag och Brödil leker också tigrar i Berlin.

När vi kommer hem är det inte en chans på jorden att jag går i min kaftan så jag går på prästvigning med snyggaste gravidmagen i en Amandaklänning.


Efter att ha överdoserat deg i form av donuts i Berlin så blir min nya craving trädgårdstomater.


Brödil besöker västtorp och det är sommar och varmt. Vi tittar också på oändliga mängder fotboll.


Juli
Sista hela Brödilmånaden. Jag är tjock och tung och trött på att vara tjock och trött på att inte kunna andas ordentligt och inte kunna gå. Jag är trött på att jag och min jättemage lyckats pricka in den där tropiska värmen. Ungefär lika trött som jag och min barnvagn är på den här istiden.

Vi hängde lite mer på västtorp och läste Att föda.


En ledig dag åkte vi till Fjäderholmarna där vi åt mumsiga kalla morotspannkakor och gosade med Brödil.


I slutet på juli blir jag sjukskriven pga förtidiga sammandragningar. Sen får jag semester och Brödilåret övergår i Signeår och det får ni i ett annat inlägg.

Inga kommentarer: