lördag 23 juli 2011

två dagars sömn

Det blir mycket skrivet om sömnen just nu märker jag. Det är ömsom vin, ömsom vatten. En kaosnatt, sen en drömnatt. Svårt att se några trender och tendenser. Men kanske nu...

I förrgår natt sov hon förskräckligt illa och jag var ett vrak. Den här tryckande värmen har ju inte heller gjort saken bättre. I går natt sov jag själv i sovrummet med lillungen. Men jag sov i stora sängen och hon på sin madrass. När hon började grymta (halvt i sovande, tror jag) så gjorde jag sov-hummandet och hon somnade om på 30 sekunder. Gjorde detta halv i sömnen, kanske tre gånger. När hon sen vaknade till mer ordentligt var klockan 04.00 och det blev första och enda amningstillfället. Så hon sov från 19.30 till 04.00, ammade lite och sov vidare till sex.

Också i natt sov hon bra. Vid ett var jag tvungen att lägga en hand på hennes bröst för det var lite mer gnäll, men fortfarande inget gråt eller skrik och jag var inte tvungen att lyfta upp henne. Ytterliggare någon gång kunde jag humma så att hon somnade om. Kvart i fem ammade hon. Sen gick vi upp kvart i sex.

Nu vore det bara skönt med en sovmorgon någon gång, men sex är helt ok, om man får sova bra fram till dess.

Inga kommentarer: