måndag 8 mars 2010

8 mars

I dag har vi demonstrerat i rfsu's och Unite for Womens barnvagnsmarsch mot mödradödlighet, det var riktigt mycket folk, många barnvagnar och strålande sol.


När vi var framme vid mynttorget var det lite tal av Sissela Kyle och Kattis Ahlström. Gravid som jag är började jag gråta.

I vissa länder är ett graviditetsbesked som att få ett cancerbesked. En av sju gravida dör i Niger. En av åtta i Afganistan. En av 17400 i Sverige.

Jag lärde mig vad Fistula-sjukhus är. Det om något kan få en att vilja gråta. Där vårdas kvinnor vars underliv blivit helt förstörda för att de blivit gravida när de varit alldeles för unga, eller inte fått någon mödravård, där vårdas också kvinnor som utsatts för grova våldtäkter. Fistula kan bland annat innebära problem med att kunna kontrollera blåsan, vilket innebär dubbelt lidande då detta leder till socialt utanförskap. Jag tänker på kvinnan med blödningarna i förra söndagens evangelietext.


Läs mer om mödradödlighet och rfsu's kampanj.

2 kommentarer:

Malin sa...

Åh så intressant och bra. Själv har jag suttit i möte om pendeltågstrafiken. Började inte gråta!

Anna sa...

Haha, nej det låter ju inte jättefestligt.