tisdag 2 mars 2010

det privata är politiskt

Hittade bloggen Skriet från kärnfamiljen av författarna till boken med samma titel. Där stod det klokt om individualiserad föräldraförsäkring.

För mig och Daniel skulle det dock innebära problem, inte för att vi inte tänker vara hemma lika länge, för det tänker vi. Utan för att vi skulle förlora väldigt mycket pengar om vi var tvungna att ta lika många dagar. Det fungerar nämligen så att när man är ledig kan man välja att plocka ut pengar motsvarande 1-7 dagar per vecka. Jag som kommer ha jobbat ihop en sjukpenningsgrundande inkomst kommer välja ganska många dagar per vecka när jag är ledig. För Daniel som däremot kommer ligga på den lägsta ersättningsnivån så spelar det väldigt liten roll om han tar ut alla dagar varje vecka eller ej, det blir ändå en skitsumma. Alltså är det bättre att han plockar ut färre dagar under den period han är ledig, så spar vi dagar och kan vara lediga längre. Hänger ni med? Jag vet inte ens om jag gör det. Det är en djungel.

I alla fall. Om det skulle införas individualiserad föräldraförsäkring skulle det inte göra någon skillnad för oss hur länge vi var hemma med vårt barn. Men det skulle ge oss kortare tid hemma och mindre pengar. Om jag tänker rätt, reserverar mig för att jag kanske är helt ute och cyklar.

Men det privata är politiskt. Och jag tror på ett jämställt samhälle, så jag tror på en delad försäkring.

3 kommentarer:

Amanda sa...

Men kommer Daniel verkligen att vara på den lägsta nivån? Han har ju pluggat, då har man ju en sjukpenningsgrundande inkomst, lägsta nivån måste ju vara om man blir nollad för att man inte anmäler sig som arbetssökande när man blir arbetslös etc.

Anna sa...

Mm, trodde jag också, men vi har pratat med försäkringskassan och studiemedel räknas inte som inkomst, däremot kan man få behålla sin sjukpenningsgrundande inkomst som man hade innan man började plugga om man har studiemedel, en Daniel har inte jobbat så lång tid i sträck att han har någon sgi. Så enbart på studiebidrag och lån så får han ingen sgi.

Amanda sa...

Vad konstigt! Varför hetsar de så om att man blir av med den när man slutar plugga om man ändå inte har någon?