torsdag 22 juli 2010

den tyska vagnen och den stora världen

Vi har köpt vagn. Det blev den tyska. Teutonia Lambda. Den är bra om man är lång, inte för att Daniel är exceptionellt lång, men han är exceptionellt stel, så jag vill inte att han ska behöva gå böjd minsta lilla. Den är fin och svart och var inte alltför dyr och inte alltför begagnad. Nu står den i vardagsrummet och skrämmer mig lite. Skrämmer mig för att det är läskigt att Brödil inte alltid ska vara där i min mage, där inget farligt kan hända (Utom miljögifter i fiskar, att jag snubblar när jag cyklar på Daniels cykel eller att Brödil sparkar sönder revbenen så han sticker sig på dem, men i övrigt inget farligt.)

Ute i stora världen är det farligt. Jag och den tomma barnvagnen åkte tunnelbana hem från Hägerstensåsen. Byte i Slussen. Människor ville inte akta sig och släppa av mig. Hissen luktade och jag höll andan. Brödil kommer inte kunna hålla andan. Daniel mötte mig vid Björkhagen och då var jag tvungen att gråta lite och säga att Brödil måste stanna kvar i magen för alltid, för världen är så stor och farlig. Daniel sa att då kan vi ju inte klappa på Brödil, men jag klappar på Brödil jämt, det är därför jag inte känner att jag har tid att jobba mer nu. Jag klappar på Brödil och Brödil tassar tillbaka.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Ja, världen är farlig men den är också awesome. Tänk på Ronja Rövardotter, man måste prova lite farliga saker hur ska man annars veta vad man ska akta sig för? Och tänk vad mycket roliga grejer Brödil har framför sig! Lära sig krypa, gå, prata, och vilka ord som är extra roliga (20 kr på "prutt" och "bajs"), fatta att man kan säga ifrån (hej trotsåldern), cykla vilse och bli lite orolig men hitta hem och känna sig som en hjälte, simma och göra kaffekokaren och få grodan, få vattkoppor och vara hemma en vecka och bara titta på film och äta glass.

Du skriver så fint. Vi ses ikväll!

Malin sa...

Världen är farlig men barn är tuffa och modiga. Jag tror inte att jag sett ngn så orädd som Alva. Hon tycker heller att det luktar illa i hissar, dessutom mästrar du rulltrappan sen och då slipper du kisshissarna!!

Det är naturligt och lite bra att du är rädd. Det är stort att få en människa att ta hand om. Stort och oslagbart!

Snygg vagn! (googlade)