lördag 7 maj 2011

dagens fynd

Idag var det vårstädning på Lyckebyvägen och vi krattade lite löv framför porten. Sen skulle Signe sova. Skulle. Det ville hon inte alls det, för vi hade råkat ignorera sömntåget och nu gick det minsann inga fler på bra länge. Så vi gick till Markuskyrkan som hade vårfest med korvgrillning och loppis. Vi åt åtta korvar och köpte fodrade höstbyxor till Signe för 10 kr, någon sorts gå-sele för 50 och en blinkande djur-synt för 20.

Efter enträget letande i Nackareservatet hittade vi sömntåget. Sen fick Signe äta mat. För nu är det slut på burkmatsuppehållet. Det avslutades med trevlig lunch igår på kulturhuset med pingvinbäbisen med föräldrar. Då åt bästa bäbisen en halv burk HIPP Kyckling och ris.

Det var skönt med uppehållet. Då fick hon amma och äta massa plockmat. Tomatklyftor, gurka, pastaskruvar, smörgåsar med smör eller färskost, kex, majskrokar, äppelklyftor och pannkaka gjord på pulvergröt. Inte en enda liten sked puré. Ingen matstress eller oro. Nu gick det bra när vi började igen. Gapade och ville verkligen ha maten. Jag har försökt dra ner ordentligt på amningen på dagtid också. Inte en massa småsnuttande hela tiden som en liten bäbis, utan försöka utöka tiden mellan målen, med förhoppningen om att hon då ska äta mer och bättre, men lite mer sällan och att detta också ska spilla över på natten. För de senaste veckorna har hon ätit för ofta. Det blev liksom stökigt av de där förkylningarna om aldrig gav med sig. Att amma två gånger är ok. Det klarar jag. En gång vore en dröm. Att få sova en hel natt vågar jag inte hoppas på än på länge. I förrgår var det sex gånger. I går natt var det tre gånger. Vi får se hur det blir inatt. Håll alla tummar ni har och be alla böner ni kan.

Tillbaka till dagens fynd. Kolla glädjen över synten:








Innan jag fick barn tyckte jag det verkade idiotiskt med alla blinkande och låtande leksaker. Jag har ändrat mig. Inget kan låta så mycket som bästa bäbisen i alla fall och det är skönt med variation när det kommer till oljuden. Lite bästa bäbis-härj, sedan lite synt, sedan lite skrammelägg osv. Skön mix liksom. Och så får man lära sig att inte vara så tvärsäker. Jag trodde ju att bäbisen skulle åka vagn och sova själv på dagen också. Så fel man kan ha. Men tänk vad mycket sjalgos vi hade missat då. 

2 kommentarer:

Malin sa...

exakt så. Det är så lätt att tycka massor innan, om detaljer..Sen blir allt sånt så sekundärt..

Träning imorgon?

Ingrid sa...

Klart hon är glad, hon har ju musikaliskt påbrå; Daniel och mormor. Jag håller tummarna att ni får sova och att Signe kommer att sova i vagnen och i egen säng före 14-årsdagen.