söndag 18 augusti 2013

förlossningstankar

I fredags var Cissi och Fredrik här med Ingrid och Lillemor, 2 år respektive 6 månader. Signe och Ingrid lekte jättefint. Signe ansträngde sig att dela med sig utom när hon var hungrig, Ingrid tyckte det var spännande med ett större barn och hängde med på det Signe bestämde och Ingrid har också ett språk så de kunde prata med varandra. 


Matchade i orange.

Jag och Cissi pratade förlossning. Med hennes första gick också vattnet som det första som hände. Sen hade hon en lång och kämpig förlossning. Med Lillemor däremot gick inte vattnet förrän mot slutet,men då var förlossningen mkt bättre. Jag undrar vad som kommer skilja Bärils och Signes förlossningar åt. Även om jag vet att allt kan se olika ut så tänker jag mig ändå vattenavgång som start. Tror jag måste försöka tänka om lite. 

I natt stressade Bäril mig en smula. Signe vaknade vid 00.15 och jag låg där fem minuter. Då gjorde sammandragningarna plötsligt lite ont. När jag la mig i sängen igen kollade jag hur ofta de kom för min känsla var att det var ofta. Vid halv två såg det ut så här:


Ungefär 2,5-3 minuter emellan. Inte alls föda bäbis ont men helt klart inte kunna sova ont. Jag duschade i en halvtimma och sen lugnade det ned sig. Nu på morgonen kommer de helt oregelbundet nån någon/några gånger i halvtimman tror jag och gör inte ont. 

Bäril, bara för att du har fått vagn och säng betyder det inte att vi är klara. IKEA, pappersshoppen, ringer det en liten klocka...? Ja, precis. Jag vill dit. Signes födelsedag. Hinna ha kalas. Kunde vara en bra grej om vi hann packa den där förlissningsväskan. Köpa lite miniblöjor. Osv.

Inga kommentarer: