fredag 23 augusti 2013

fulltid och övertid

Vi har nu gått in i vecka 38 (37+1 idag) och Bäril är alltså färdigbakad. Inget nytt händer. Han lägger på sig i vikt, gottar in sig, sparkar, övar lungorna, leker med navelsträngen och som vanligt petar näsan. Om han bestämde sig för att titta ut nu få vi föda på Södra BB (om det inte är fullt) och han räknas som fullgången.

Dock är det fortfarande ett antal dagar till beräknad födsel. Närmare bestämt 19 stycken. I mitt huvud är det dock bara 3 dagar. Det är nämligen tre dagar till den 26 augusti och Signes födelsedag och allt som innebär att jag bär runt på Bäril längre än jag bar runt på Signe kommer kännas som övertid. Och Signe bar jag ju på till v 37+4.

Jag vet så klart att det är väldigt korkat att tänka så. Det kan bli otrooooligt många dagar på övertid då. Typ 30 stycken om man räknar med att man blir igångsatt på bf +14, för min del den 25 september. Jag undrar vad det skulle göra med min mentala hälsa. Men å andra sidan, vad har denna graviditet inte redan gjort med min mentala hälsa? Finns liksom inte så mycket hälsa kvar att jinxa med.

Frågan är bara vad jag ska göra av alla dessa dagar. Jag vill mest ligga i sängen och ta igen förlorad nattsömn, men dagarna går rätt långsamt då, så något behöver jag ju boka in varje dag. Igår hängde vi med mormorn, storhandlade på Willys. Köpte 11 paket tvättlappar att fylla vindsförrådet med. (mental hälsa, lala la la la). Idag ska jag luncha med Melina och Emmi och imorgon ska vi eventuellt lyssna på gospel i Kungsan, på söndag blir det födelsedagskalas för Signe och på måndag fyller hon år. Så jag har att göra.

Vi har också ägnat oss åt andra förberedelser. Var inte alls så förberedd när Signe kom. Då hade vi dock spridit ut förberedelserna lite under graviditeten. Nu har vi mer hets-förberett sen Daniel kom hem från Frankrike.

Det här är de senaste dagarnas fixande.

 Vi har fixat ett skötbord ovanför tvättmaskinen. Signe och Daniel målade det vitt.

Och så här blev resultatet.
 

  
Jag har köpt proviant till förlossningsväskan. Har inte visat för Daniel. Vet han om att det finns finsk lakrits där kommer han gå och tjuväta. Inte för att det här med snasket i förlossningsväskan var något jag brydde mig om med Signe. Jag hade verkligen inte tid att äta inne på förlossningen. Det sista jag åt innan hon föddes var en risifrutti som Daniel tvingade mig att äta samtidigt som jag stod i duschen med värkar var tredje minut. När jag ätit upp den kräktes jag. Bra där. Men. När Bäril är född kanske jag vill ha möjligheten att festa loss på finsk lakrits.

Bäddat vagnen med dyr filt och köpt en snygg väska från Granit som inte är en skötväska att ha på vagnen. Mycket nöjd.

Ja, det var väl allt. Förutom de där 11 förpackningarna tvättlappar i förrådet men de får ni ingen bild på.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Ät praliner och läs veckotidningar som en lyxhustru, vet jag!